Al març de 2020, la crisi del COVID-19 va colpejar l'Educació i Formació Professional (EFP) del GIP-FCIP de la académie de Créteil i dels seus centres GRETA FP. L'educació a distància ja no és una opció, sinó l'únic mètode d'ensenyament possible. Aquest canvi cap a l'aprenentatge electrònic va posar en relleu el principal problema de l'accessibilitat, tant digital com pedagògica, que afecta els alumnes més vulnerables i posa en perill el nostre enfocament pedagògic inclusiu i, per tant, les possibilitats d'integració professional i inclusió social dels nostres alumnes. En aquest nou context, el GIP-FCIP de l'acadèmia de Créteil i la xarxa GRETA VET s'enfronten a 2 grans problemes:• Com pot l'ensenyament a distància ser el més accessible possible, amb eines adequades i itineraris de formació pertinents per a garantir la inclusió de tots els alumnes?• Com es pot capacitar als equips educatius per a l'educació a distància per a permetre un veritable mètode pedagògic eficient i inclusiu? Aquests temes estan més enllà del marc de la nostra organització nacional d'FP i el GIP-FCIP de la académie de Créteil ha format una associació estratègica transnacional amb altres 4 organitzacions d'educació i FP: Koena, soci francès dedicat a l'accessibilitat digital i la inclusió de les persones amb discapacitat; la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) a Espanya especialitzada en accessibilitat pedagògica; l'Associació Europea de Certificació i Qualificació (ECQA), amb seu a Àustria, i un soci canadenc, la Université TÉLUQ, amb seu en Québec i especialitzada en educació a distància des de fa més de 40 anys. En el marc d'un programa Erasmus + (KA2) per a pràctiques innovadores en l'era digital i la inclusió social, la nostra associació ha reunit 14 persones per a dissenyar i dur a terme el projecte IDE@: "Implementació d'un @lternative digital d'aprenentatge electrònic", que reuneix 4 líders de projectes de EFP, 6 professors d'educació superior, 2 especialistes en EFP i discapacitat, i 2 líders de projectes de certificació i qualificació. El projecte IDE@ es basa en 3 prioritats específiques del programa Erasmus + KA2 VET:
• Donar suport a l'adopció d'enfocaments innovadors i tecnologies digitals per a l'ensenyament i l'aprenentatge.
• Continuar reforçant les competències clau en la EFP inicial i contínua.
• Desenvolupament professional inicial i continu de professors, formadors i mentors de EFP tant en entorns escolars com laborals. El projecte IDE@ té com a objectiu establir una formació professional a distància inclusiva i a prova d'abandó escolar dedicada als centres d'FP i formadors que han d'adaptar-se a l'educació a distància amb tots els perfils dels estudiants. Per a aconseguir aquest objectiu general, el projecte es durà a terme d'acord amb la següent metodologia pragmàtica en 5 fases:
- identificació dels obstacles per a garantir l'accessibilitat a la formació a distància.
- identificació de les habilitats d'ensenyament que es desplegaran.
- observació d'experiències reeixides d'aprenentatge a distància.
- Implementació i difusió d'enginyeria de formació eficient.
- Creació d'un marc de certificació per a formadors.