Identificació d'obstacles a l'educació matemàtica de les minories culturals: diagnòstic i orientacions per a la formació del professorat

  • Gorgorio Sola, Maria Nuria (Investigador/a principal)
  • Rojas Sateler, Francisco Javier Lucas (Becari/a)
  • Albertí Palmer, Miquel (Investigador/a)
  • Carillo Yáñez, José (Investigador/a)
  • Climent Rodriguez, Nuria (Investigador/a)
  • Diez Palomar, Javier (Investigador/a)
  • Planas Raig, Núria (Investigador/a)
  • Prat Moratonas, Montserrat (Investigador/a)
  • Vilella Miró, Xavier (Investigador/a)
  • de Abreu, Guida Maria (Investigador/a)

Detalls del projecte

Description

El projecte que es presenta pretén identificar obstacles conceptuals a l'educació matemàtica equitativa de les minories culturals. El grup que subscriu el present projecte, EMiCS (Educació Matemàtica i Context Sociocultural), reconegut com a grup de recerca consolidat 2005 SGR-0211-encara que no finançat- treballa des de 1998 en l'estudi de la complexitat de l'ensenyament de les matemàtiques en aules multiculturals. Durant aquest temps, ha quedat manifest que el professor és un dels principals agents del canvi per aconseguir que les minories culturals al nostre país aconsegueixin també les competències matemàtiques bàsiques per a desenvolupar-se com a ciutadans. Després de l'estudi de conceptes com normes, discurs identitat distància cultural i social en s adonem que els principals obstacles per a que es produeixi un canvi en la situació real de les nostres aules són obstacles de caire conceptual. Les representacions socials que tenen els professors que ensenyen matemàtiques als alumnes immigrants condicionen les seves propostes i actuacions a l'aula. El que entén el professorat sobre que són les matemàtiques -essencialment la seva pretesa universalitzant els processos per aprendre-les- falsament ubicats dins al ment de l'alumne i descontextualitzats -i el paper que juga la llengua d'ús a l'aula multicultural- erròniament la única barrera a superar per poder aprendre matemàtiques- són obstacles a una gestió equitativa de la participació a l'aula de matemàtiques multicultural. El projecte pretén doncs fer un estudi de les representacions socials del professorat de matemàtiques en relació als temes anteriors, tant del professor que atén l'aula ordinària com del que atén l'aula d'acollida
EstatusAcabat
Data efectiva d'inici i finalització21/02/0721/02/08

Finançament

  • Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR): 11.500,00 €

Fingerprint

Explora els temes de recerca tractats en aquest projecte. Les etiquetes es generen en funció dels ajuts rebuts. Juntes formen un fingerprint únic.