How Processions Moved: Sound and Space in the Performance of Urban Ritual, c.1400–c.1700

  • Knighton, Tessa Wendy (PI)
  • Carrero Santamaria, Eduardo (Investigador/a)
  • Moreno, Doris (Investigador/a)
  • Gonzalez Gonzalez, Sergio (Investigador/a)
  • Orts, Francesc (Investigador/a)
  • Matthew Cook, James (Assessor/a)
  • Svevo, Giovanni (Col.laborador/a)
  • Nicole Smith, Heather (Col.laborador/a)
  • Rose, Colin (Col.laborador/a)
  • Atkinson, Niall (Col.laborador/a)
  • Steiner, Erik (Col.laborador/a)
  • Fiore, Angela (Col.laborador/a)
  • De Paula, Rodrigo Teodoro (Col.laborador/a)
  • Griappaudo, Illaria (Col.laborador/a)
  • Ruiz Giménez, Juan (Col.laborador/a)
  • Mazuela-Anguita, Maria Ascensión (Col.laborador/a)
  • Lizarán Rus, Ignacio José (Col.laborador/a)
  • Gutierrez Espinola, Andrea (Investigador/a)
  • Peña Fernandez, Lola (Investigador/a)
  • Mazzoletti , Chiara (Investigador/a)
  • Herbert, Helen Sophia (Col.laborador/a)
  • Arnieri , Antonio (Investigador/a)
  • Acosta-García, Pablo (Investigador/a)
  • Palomo del Barrio, Federico (Col.laborador/a)
  • Eliseo, Serrano Martín (Col.laborador/a)
  • Monzó Calero, Claudia (Col.laborador/a)
  • Vai, Emanuela (Col.laborador/a)
  • Boon, Jessica Alexis (Col.laborador/a)
  • Shephard, Mark (Col.laborador/a)
  • Stefanescu, Laura Cristina (Col.laborador/a)
  • Rubin, Merle Elle (Col.laborador/a)

Detalls del projecte

Descripció

Les processons eren actes performatius per excel·lència que infonien un sentiment d'identitat entre la comunitat urbana en enllaçar la topografia emblemàtica de la ciutat i crear espais performatius d'activitat ritual realçada i paisatges auditius distintius. La premissa de Soundspace és que l'estudi hermenèutic de la processó com a espectacle permet comprendre el funcionament dinàmic de la societat i l'experiència de la vida urbana. El seu objectiu és anar més enllà i avaluar l'impacte del ritual urbà en els participants i testimonis auditius mitjançant l'anàlisi dels processos socials i culturals que subjeuen a aquesta experiència, i dels discursos perceptius que li van donar sentit i significat per a tots els presents. La processó va constituir una commovedora experiència intersensorial que també va mobilitzar les emocions de la comunitat urbana: però com va funcionar això en la pràctica en el passat històric? Com pot l'historiador entrar en el moment performatiu per a comprendre l'impacte emocional del so en l'espai acústic? El projecte pretén interrogar la relació polifacètica entre so, espai i societat escodrinyant els intersticis entre l'experiència col·lectiva, les expectatives socials i la memòria a través del prisma dels estudis històrics del so, un terme paraigua utilitzat aquí per a combinar un enfocament interdisciplinari -estudis urbans, història sensorial i història de les emocions- i eines de DH: Realitat Virtual, cartografia digital i anàlisi semàntica del discurs. Es forjarà un nou marc teòric combinant els conceptes de comunitats acústiques i emocionals per a analitzar els processos socials i culturals implicats en la preparació, representació, recepció i impacte de la processó i els discursos predominants que van forjar el significat de l'expressió processional per a la comunitat urbana. L'objectiu principal és obrir noves vies per a explorar l'impacte de característiques intangibles però clau de les processons, com l'espai acústic, la competència del paisatge sonor, la densitat de l'experiència sensorial i la resposta emocional..
AcrònimSOUNDSPACE
EstatusActiu
Data efectiva d'inici i finalització1/09/2231/08/27

Socis col·laboradors

  • Departament d'Art i de Musicologia (UAB) (Soci del projecte)

Finançament

  • Comissió Europea (CE): 2.499.550,00 €
  • ERC Advanced Grant

Fingerprint

Explora els temes de recerca tractats en aquest projecte. Les etiquetes es generen en funció dels ajuts rebuts. Juntes formen un fingerprint únic.