Fostering higher education students’ autonomy through blended learning

Detalls del projecte

Descripció

Fomentar l'autonomia dels estudiants d'ensenyament superior mitjançant l'aprenentatge combinat (BLEARN_*AUTONOMY) funcionarà durant 24 mesos a partir de novembre de 2020. Experimenta amb pràctiques digitals innovadores que són fonamentals per a fer front a les mancances i desajustaments de competències, així com per a recompensar l'excel·lència en l'ensenyament.
El projecte tracta de generar sinergies entre les competències digitals i els mètodes educatius per a reforçar la qualitat i la pertinència de l'ensenyament superior a Espanya, Portugal, Noruega, Polònia i França. La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) lidera una xarxa de socis que aporten una sòlida experiència i noves fonts de creativitat al projecte. La Universitat de Vic-Universitat de Catalunya Central (UVic- UCC), la Universitat de Minho (UM), la Universitat de Stavanger (US), la Universitat de Varsòvia (UW) i la Universitat Catòlica de Lió (UCLy) són els socis.
Així doncs, el consorci constitueix una mostra tant de parts interessades com de casos pràctics. Com a parts interessades, totes les institucions estan interessades a posar a prova mètodes d'ensenyament que treguin el màxim partit de l'aprenentatge combinat. La US compta amb una sòlida experiència en aquest camp, i la UAB, la UM i la UVic-UCC han iniciat anteriorment alguns projectes rellevants. A més, el consorci facilita les activitats de recerca en la mesura en què el conjunt d'institucions esbossa una mostra d'institucions diverses (més antigues i més noves, més grans i més petites) que treballen en contextos molt diferents.
El projecte persegueix dos objectius fonamentals. En primer lloc, analitzarà en quina mesura els comentaris dels professors ajuden els estudiants a emetre judicis professionals que resolguin problemes difícils i a desenvolupar les seves capacitats de metacognició regulant el seu propi aprenentatge (per exemple, a través de les carpetes d'aprenentatge). Aquest objectiu requereix que els professors descobreixin mètodes que acompanyin l'aprenentatge més enllà de les parets de l'aula i les cel·les de l'horari.
En segon lloc, el projecte convidarà als professors a ampliar l'abast de les activitats docents. A més d'impartir classes i realitzar exàmens, l'aprenentatge combinat implica clarament dissenyar entorns en línia, proporcionar informació detallada i sòlida, dirigir tasques en col·laboració i compartir coneixements. Per tant, els professors han d'experimentar amb noves funcions professionals, basades en la col·laboració i les habilitats socials i emocionals, que sens dubte transcendeixen les parets de l'aula i les sessions fixes.

Convocatòria 2020 Ronda 1 KA2 - Cooperació per a la innovació i l'intercanvi de bones pràctiques KA203 - Associacions estratègiques per a l'educació superior Formulari ANEU: KA203-AB10CDE4 Data límit (hora de Brussel·les) 2020-04-23 12.00:00
2 / 220ES

La UAB s'encarregarà de les tasques de gestió i execució, a saber: convocatòria de reunions del consell de direcció, comunicació interna, seguiment i avaluació, i gestió de riscos. La recerca, l'ensenyament col·laboratiu i la posada en comú de coneixements especialitzats constituiran les tres activitats principals de BLEARN_*AUTONOMY. La UM dirigirà una recerca qualitativa i quantitativa sobre el feedback digital que els professors proporcionen als alumnes. UVic-UCC dirigiran l'ensenyament col·laboratiu mitjançant l'intercanvi d'opinions entre professors de diferents institucions. US dirigirà l'activitat d'intercanvi de coneixements sobre com ampliar l'aprenentatge combinat en les institucions d'ensenyament superior. A Varsòvia, els socis participaran en una activitat de formació internacional amb la finalitat de reflexionar sobre l'ensenyament col·laboratiu i desenvolupar les seves habilitats per a definir el treball futur en el camp de l'aprenentatge combinat. Finalment, la UAB dissenyarà i implementarà un pla sistemàtic de difusió que utilitzarà els mitjans socials i convocarà esdeveniments multiplicadors.
El projecte inclou quatre productes intel·lectuals. O1 consistirà en la redacció d'un manual amb directrius basades en la recerca per a professors d'ensenyament superior. L'O2 establirà una plataforma en línia per a l'ensenyament col·laboratiu entre institucions d'ensenyament superior. L'O3 consistirà en un manual per a responsables educatius i professors d'ensenyament superior. L'O4 implicarà els socis en la preparació d'una publicació pedagògica per a una revista acadèmica.
Notablement, les activitats de recerca i els resultats correlatius (O1 i O4) contribuiran en gran manera a aconseguir el primer objectiu (és a dir, analitzar les opinions dels professors). En induir l'ensenyament col·laboratiu i compartir coneixements, BLEARN_*AUTONOMY contribuirà al segon objectiu (sobre l'enfocament dels professors). O2 i O3 contribuiran a això.
BLEARN_*AUTONOMY pretén influir en els professors, estudiants i institucions d'ensenyament superior, així com en l'emergent Universitat ECIU. Si el projecte aconsegueix fomentar l'autonomia dels estudiants de ES mitjançant l'aprenentatge combinat, repercutirà en els resultats de l'aprenentatge dels estudiants i en el concepte d'estratègies d'ensenyament dels professors. També consolidarà iniciatives anteriors, intentarà ampliar algunes iniciatives pilot i, amb sort, obrirà un debat sobre l'aprenentatge combinat en institucions que encara no han explorat el seu potencial. El projecte també se suma als esforços de la Universitat ECIU per promoure l'autonomia dels estudiants mitjançant estratègies d'ensenyament adaptades.
A més dels resultats intel·lectuals, el pla de difusió es basarà en esdeveniments multiplicadors, mitjans socials i xarxes Erasmus+. Finalment, BLEARN_*AUTONOMY espera ser sostenible en la mesura en què compti amb professors titulars, generi sinergies amb projectes anteriors i inspiri noves maneres de mobilitat combinada.
Títol curtBLEARN_AUTONOMY
AcrònimBLEARN_AUTONOMY
EstatusAcabat
Data efectiva d'inici i finalització1/11/2028/02/23

Socis col·laboradors

  • Fundació Universitària Balmes. Universitat de Vic (Soci del projecte)
  • University of Warsaw (Soci del projecte)
  • Association Des Fondateurs Et Protecteurs De L'Institut Catholique De Lyon (Soci del projecte)
  • University of Stavanger (Soci del projecte)
  • Universidade do Minho (Soci del projecte)

Fingerprint

Explora els temes de recerca tractats en aquest projecte. Les etiquetes es generen en funció dels ajuts rebuts. Juntes formen un fingerprint únic.