Detalls del projecte
Descripció
Les dificultats en l'aprenentatge de l'escriptura són una de les bases més importants del fracàs escolar. Es calcula que, del total de temps que els escolars passen a l'escola, entre el 30 i el 60% està dedicat a tasques de motricitat fina, especialment a l'escriptura. Quan aquest procés no està prou automatitzat, els escolars han de dedicat més atenció als aspectes mecànics de l'escriptura que al contingut del que escriuen, fet que porta conseqüències negatives sobre el seu rendiment escolar.
Aquest projecte d'investigació té com a finalitat establir indicadors primerencs de dificultats en el procés d'aprenentatge de l'escriptura a partir de la digitalització del traç gràfic. L'estudi es durà a terme amb participants que es trobin en etapes inicials de l'aprenentatge de la lectoescriptura (preescolars i escolars de primer cicle d'ensenyament primari).
Els objectius del projecte inclouen determinar com evolucionen les unitats de programació del gest gràfic i les unitats perceptives durant el procés de l'aprenentatge de l'escriptura manual, per tal de predir dificultats en aquest aprenentatge. S'obtindran pautes normatives mitjançant l'estudi on line de la velocitat del traç, la seva pressió i la seva amplitud, a més de les pauses realitzades durant l'escriptura i el temps d'escriptura en l'aire (és a dir, els traços que els aprenents realitzen prop del paper però sense tocar-lo.
La novetat d'aquesta proposta rau en l'ús d'una tauleta gràfica digitalitzadora per a l'estudi de la programació i l'execució motriu del gest gràfic. Si bé hi ha molts estudis centrats en l'adquisició de l'escriptura des del punt de vista de la seva relació amb la fonologia, són pocs els treballs que han abordat l'estudi de les característiques grafomotrius de l'escriptura durant el procés d'aprenentatge utilitzant tècniques \i on line\i0 . (...)
Estatus | Acabat |
---|---|
Data efectiva d'inici i finalització | 6/12/07 → 5/12/08 |
Finançament
- Universitat Autònoma de Barcelona (UAB): 5.800,00 €
Fingerprint
Explora els temes de recerca tractats en aquest projecte. Les etiquetes es generen en funció dels ajuts rebuts. Juntes formen un fingerprint únic.