EYLBID és una associació estratègica de 5 institucions d'educació superior (Universitat Autònoma de Barcelona, Espanya, que també és el líder del projecte; The Open University i la Universitat de Northampton, Regne Unit; Alma Mater Studiorum – Universita di Bologna, Itàlia; i Gottfried Wilhelm Leibniz). Universität Hannover, Alemanya), així com una empresa desenvolupadora de programari (Kaneda Games), amb la participació de socis associats de l'àmbit educatiu (escoles secundàries i responsables de la política educativa). Se centra en una de les prioritats horitzontals europees: la inclusió social. Pel que fa a l'àmbit específic, EYLBID s'ajusta a la prioritat de promoure un enfocament integral de l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües, concretament, basant-se en la creixent diversitat lingüística a les escoles.
En particular, se centra en la mediació i interpretació lingüística i intercultural realitzada per adolescents.
Els nens i adolescents tenen un paper important en els processos migratoris. L'escolarització i la immersió lingüística a la nova societat ajuden els nens a aprendre la llengua o les llengües oficials del nou país més ràpidament que els seus pares. Per aquest motiu, els pares i altres familiars amb un domini lingüístic limitat (LLP) en les llengües locals sovint depenen dels nens i adolescents perquè els tradueixin i interpretin quan necessiten comunicar-se a la societat d'acollida. Un dels termes utilitzats pels investigadors per referir-se a aquest fenomen és "intermediació lingüística infantil". Antonini (2015:88) proporciona la següent definició: "La intermediació lingüística infantil (CLB) denota activitats d'interpretació i traducció realitzades per nens bilingües que fan mediació lingüística i cultural en contextos i dominis formals i informals per a la seva família i amics, així com per als membres de la comunitat lingüística a la qual pertanyen".
L'Associació Estratègica té tres objectius principals: (1) tenir una millor comprensió de l'intermediació lingüística per part dels joves d'Europa, (2) proposar un conjunt de directrius per a l'intermediació lingüística infantil i juvenil a Europa, (3) dissenyar activitats relacionades a l'intermediació lingüística per incloure'ls als currículums dels instituts, (4) crear recursos educatius oberts flexibles que es puguin utilitzar en diferents entorns d'aprenentatge. Aquests objectius generals conduiran als objectius específics següents: empoderar els infants i adolescents en la nova societat mitjançant la revaloració de les llengües patrimonials; promoure la diversitat lingüística i cultural als instituts; per conscienciar sobre els riscos d'això
pràctica més enllà de la comunicació per dur a terme tasques burocràtiques menors; sensibilitzar els joves sobre el valor i la importància del multilingüisme a Europa avui dia; difondre nous enfocaments per implicar els alumnes amb menys possibilitats (per diferències culturals) en les activitats de l'aula; introduir la professió d'Intèrpret entre els joves estudiants; millorar la cohesió social dels adolescents d'origen immigrant.
El projecte comptarà amb la participació de professors i alumnes d'educació secundària. L'Associació Estratègica utilitzarà una metodologia inspirada en la recerca-acció (estudi previ, implementació de l'acció i postestudi) per crear sis resultats que contribuiran a la consecució d'aquests.
objectius. Els sis resultats que es crearan són: un disseny curricular i activitats específiques que s'inclouran a les classes d'educació secundària que tracten temes relacionats amb l'intermediació lingüística jove i la interpretació de serveis públics (IO1), un manual per al professorat per dur a terme activitats relacionades amb l'intermediació lingüística jove i la promoció. de les llengües patrimonials, així com de la diversitat lingüística i cultural a les escoles (IO2), un vídeo de sensibilització educativa, que es pot utilitzar a les escoles per promoure el debat i el pensament crític (IO3), un videojoc d'estratègia on els alumnes hauran d'informar-se. decisions per resoldre problemes relacionats amb l'intermediació lingüística infantil (IO4), una càpsula formativa que s'ofereix a través de la plataforma eTwinning (IO5) i articles de recerca que presentaran els resultats acadèmics més rellevants del projecte (IO6).
El projecte repercutirà en l'educació secundària, però també en altres nivells educatius: formació professional, formació contínua del professorat, ensenyaments universitaris de grau. A llarg termini, també podria tenir un impacte en els responsables polítics, així com en els serveis públics on sovint se'ls demana als menors que interpretin per als seus pares i familiars.