• Telèfon93 581 2827
  • Edifici B, Campus UAB

    08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès)

Calculat sobre la base del núm. de les publicacions emmagatzemades a Pure i cites de Scopus
1993 …2024

Producció científica per any

Perfil personal

Indicadors Generals de qualitat de la producció científica

Interessos en recerca

Professor agregat del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. Membre del Grup de Recerca Educació i Treball des de l’any 1992 i coordinador del grup des del 2011. Les àrees de recerca desenvolupades son transició de l’escola al treball, educació secundaria, formació professional, política educativa, estudis de joventut.

Des de l’any 2006, he participat i promogut una xarxa internacional de estudis comparatius de les transicions educatives de les persones joves, amb el desenvolupament del International Study of City Youth desde l’any 2013 fins l’any 2019, amb la participació d’equips de recerca d’Austràlia, Estats Units, Canadà, Noruega, Finlàndia, Islàndia, França, Polònia i Bèlgica. La comparació s’ha fet a través de ciutats, i he coordinat l’equip espanyol, que ha analitzat les transicions a la ciutat de Barcelona. He coordinat dos projectes I+D del plan nacional (Elecciones educativas e itinerarios formatives post-obligatorios de los jóvenes. Análisis comparativo internacional en un contexto de crisis económica. CSO2013-44540-P, i Elecciones educativas y desigualdades sociales en las biografias juveniles: acceso a la universidad, itinerarios de formación profesional y abandono del sistema educativo CSO2016-79945-P, Aquests projectes han donat cobertura a l’estudi internacional. Ara participo en un projecte internacional denominat The Middle Missing Project, liderat pel NIFU, de Noruega, i vaig realitzar una estada curta de recerca a Tampere, Finlandia, al maig del 2022, amb una beca de recerca del European Consortium for Innovative Universities.

En els darrers cinc anys, he publicat nombrosos articles i capítols de llibres, així com presentat comunicacions a congressos nacionals i internacionals. He estat el coordinador del GRET en el projecte International Comparative Analysis of Social Inequalities (2016-19), projecte d’intercanvi d’investigadors de Europa i Amèrica Llatina, i he coordinat la part d’educació i treball.

He dirigit sis tesis doctorals i actualment estic dirigint una tesi en el camp de la formació professional i els itineraris dels joves. També participo en el programa de doctorat del Departament de Sociologia, en el comitè de seguiment dels projectes de tesis matriculats en el programa. En l’àmbit de la transferència, he signat nombrosos contractes de col·laboració amb institucions públiques i privades, així assessories a diferents institucions. D’especial rellevància han estat convenis per assessorar ajuntaments per millorar els serveis d’orientació acadèmica i laboral dels joves després de l’escola obligatòria, la demanda del Parlament de Catalunya d’un dictamen sobre la Llei Catalana de Formació Professional, i la participació en el Consell d’Europa per a la promoció de les polítiques de joventut a Europa. Recentment, he participat en una recerca sobre itineraris de joves en situació de vulnerabilitat patrocinat per l’Associació Espanyola d’Escoles de Segona Oportunitat. Soc el coordinador de l’observatori de competències digitals i ocupació patrocinat per la Fundació Iman. He rebut l’encàrrec de la Fundació Bofill per realitzar un informe sobre l’abandonament als Cicles Formatius de Grau Mitjà. És de destacar en l’àmbit de la transferència dels resultats de recerca a la docència, en particular als estudis de postgrau, com ara el Màster de Formació Inicial del Professorat de Secundària i el Màster Interuniversitari Joventut i Societat.

 

Experiència relacionada amb els SDG de les Nacions Unides

El 2015, els estats membres de l’ONU van acordar 17 objectius globals de desenvolupament sostenible (SDG) per acabar amb la pobresa, protegir el planeta i garantir la prosperitat per a tothom. El treball d'aquesta persona contribueix als següents SDG:

  • ODS 4 - Educació de qualitat
  • ODS 10 - Reducció de les desigualtats

Educació / qualificació acadèmica

Doctor/a, Sociología (sección Metodología), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Data d'adjudicació: 23 de jul. 2002

Llicenciat/da, Sociología, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Data d'adjudicació: 5 de set. 1990

Posicions externes

Profesor ayudante doctor, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

1 de set. 200231 de jul. 2003

Profesor ayudante, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

1 de set. 200031 de jul. 2002

Profesor asociado, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

1 de set. 199331 de jul. 2000

Fingerprint

Consulta els temes de recerca on Rafael Merino Pareja està actiu. Aquestes etiquetes temàtiques provenen de treballs d’aquesta persona. Junts formen un fingerprint únic.
  • 1 Perfils similars

Col·laboracions i principals àrees de recerca dels darrers cinc anys

Col·laboració externa recent a nivell de país Feu una immersió en els detalls fent clic als punts.