Projectes per any
Perfil personal
Interessos de recerca
Professora agregada del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona des del 2008. La seva recerca s'emmarca al GRET, Grup de Recerca del Departament de Sociologia, del qual és membre des de 1991. Investiga sobre l'impacte de les desigualtats socials a les transicions post obligatòries, i els fenòmens de l'abandonament i absentisme escolar i els programes de segona oportunitat. Ha estat la IP de projectes de recerca com ara: "Educació, Treball i Inclusió Social dels Joves" (SEJ2007-66919) i més recentment altres projectes com el finançat per l'Obra Social de La Caixa; (2019-200432) “Abandonaments i retorns a l'ensenyament secundari” desenvolupat a partir d'una explotació longitudinal de les dades de registre (RALC) de l'alumnat matriculat a Catalunya.
Ha participat en el projecte International Study of City Youth (ISCY) del 2013 al 2019, amb la participació d'equips de recerca d'Austràlia, Estats Units, Canadà, Noruega, Finlàndia, Islàndia, França, Polònia i Bèlgica. La part Espanyola de l'estudi s'ha realitzat en el marc de dos projectes nacionals finançats per l'Agència estatal de Recerca (AEI) dels quals ha estat membre de l'equip de recerca: els projectes “Educational choices and post-compulsory training pathways for young people ” CSO2013-44540-P i “Educational choices and social inequalities in youth biographies: vocational training pathways i dropping out of educational system” CSO2016-79945-P.
En l'àmbit de la transferència, col·labora amb diversos organismes públics i privats, en recerca, formació i assessorament a les administracions públiques, entre les quals l'Agència d'Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya “Diferències en els resultats educatius de nos i noies a Catalunya, 2012), l'Agència Catalana de la Joventut (Enquesta a la Joventut de Catalunya, 2017), la Diputació de Barcelona i la Fundació Ferrer i Guàrdia (L’abandonament educatiu des de la perspectiva de gènere: On són les noies?, 2022) o la Fundació Jaume Bofill (L'abandonament educatiu en la formació professional, 2023). També és destacable la transferència de la investigació a la formació de tècnics de l'administració local (diversos cursos organitzats en el Pla de formació de la Diputació de Barcelona), la direcció de projectes de fi de màster i la docència al Màster de Política Social i Treball del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, al Màster de Formació Inicial del Professorat de Secundària, al Màster d'Acció Social i Educativa de la Universitat de València i al Màster Interuniversitari de Joventut i Societat.
Indicadors Generals de qualitat de la producció científica
Scopus 46 Citations. H index 3
Google Acadèmic Citations 1586 Since 2018: 653
Index h: 18. Since 2018:12
Index i 10: 27. Since 2018_14
Experiència relacionada amb els SDG de les Nacions Unides
El 2015, els estats membres de l’ONU van acordar 17 objectius globals de desenvolupament sostenible (SDG) per acabar amb la pobresa, protegir el planeta i garantir la prosperitat per a tothom. El treball d'aquesta persona contribueix als següents SDG:
Educació / qualificació acadèmica
Doctor/a, Sociologia
Data d'adjudicació: 9 de nov. 2001
Llicenciat/da, Ciències Polítiques i Sociologia
Data d'adjudicació: 1 de juny 1989
Posicions externes
Lectora, Departament de Sociologia
1 de març 2005 → 15 de juny 2008
Ayudante doctor, Departament de Sociologia
16 de nov. 2001 → 29 de juny 2004
Ayudante no doctor, Departament de Sociologia
2 de set. 1999 → 15 de nov. 2001
Profesora Asociada, Departament de Sociologia
2 de set. 1992 → 1 de set. 1999
Investigadora, Centre de recerca (CIREM)
5 de juny 1989 → 3 de juny 1991
Fingerprint
- 1 Perfils similars
Col·laboracions i principals àrees de recerca dels darrers cinc anys
-
CAMBIOS Y DISCONTINUIDADES EN LAS TRAYECTORIAS EDUCATIVAS. CONSTRICCIONES Y OPORTUNIDADES SOCIALES E INSTITUCIONALES
Merino Pareja, R. (PI), Troiano Goma, H. (Investigador/a Principal 2), Planas Coll, J. (Col.laborador/a), Sellarès Gómez, B. (Col.laborador/a), Valls Casas, O. (Col.laborador/a), Duart, J. M. (Investigador/a), Elias Andreu, M. (Investigador/a), Garcia-Gràcia, M. (Investigador/a), LUBIÁN GRAÑA, C. (Investigador/a) & Langa Rosado, D. (Investigador/a)
1/09/24 → 31/12/27
Projecte: Projectes i Ajuts a la Recerca
-
LINEup: LINEup - Longitudinal data for INequalities in Education
Merino Pareja, R. (PI), Garcia-Gràcia, M. (Investigador/a) & Troiano Goma, H. (Investigador/a)
1/09/24 → 31/01/27
Projecte: Projecte Internacional de Recerca
-
Per què abandonen els/les joves l'escola? Abandonaments i retorns a l'ensenyament secundari
Garcia-Gràcia, M. (PI)
5/12/19 → 31/10/20
Projecte: Projectes i Ajuts a la Recerca
-
Elecciones educativas y desigualdades sociales en las biografias juveniles: acceso a la universidad, itinerarios de formación profesional y abandono del sistema educativo
Merino Pareja, R. (PI), Troiano Goma, H. (Investigador/a Principal 2), Garcia-Gràcia, M. (Investigador/a) & Planas Coll, J. (Investigador/a)
Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO)
30/12/16 → 29/12/19
Projecte: Projectes i Ajuts a la Recerca
-
Elecciones educativas e itinerarios formativos post-obligatorios de los jóvenes. Análisis comparativo internacional en un contexto de crisis económica
Merino Pareja, R. (PI), Elias Andreu, M. (Col.laborador/a), Pérez, L. D. (Col.laborador/a), Sala Lorda, G. (Col.laborador/a), Casal Bataller, J. (Investigador/a), Garcia-Gràcia, M. (Investigador/a), Planas Coll, J. (Investigador/a) & Troiano Goma, H. (Investigador/a)
Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO)
1/01/14 → 31/12/16
Projecte: Projectes i Ajuts a la Recerca
-
Itinerarios educativos, trazabilidad y autopercepción de notas en las transiciones postobligatorias
Garcia Gracia, M., Sánchez-Gelabert, A. & Valls Casas, O., 2022, In: Revista de Educacion. 396, pàg. 97-126 30 pàg.Producció científica: Contribució a revista › Article › Recerca › Avaluat per experts
4 Cites (Scopus) -
Hacia un plan local de prevención y atención del absentismo escolar en América Latina
García-Gracia, M. & Razeto-Pavez, A. C., de des. 2020, In: Revista Electronica Educare. 24, 3Producció científica: Contribució a revista › Article › Recerca › Avaluat per experts
Accés Obert -
Vías e itinerarios de formación profesional: la persistencia de la asociación entre bajo rendimiento y opción profesional
Merino-Pareja, R. & García-Gracia, M., 21 de juny 2022, In: Estudios Sobre Educacion. 43, pàg. 157-176 20 pàg.Producció científica: Contribució a revista › Article › Recerca › Avaluat per experts
Accés Obert1 Citació (Scopus)3 Descàrregues (Pure) -
La heterogeneidad del abandono educativo en las transiciones posobligatorias. Itinerarios y subjetividad de la experiencia escolar
Gracia, M. G. & Gelabert, A. S., 1 d’abr. 2020, In: Papers: Revista de Sociologia. 105, 2, pàg. 235-257 23 pàg.Títol traduït de la contribució :L'heterogeneïtat de l'abandó educatiu en les transicions postobligatòries : : Itineraris i subjectivitat de l'experiència escolar Producció científica: Contribució a revista › Article › Recerca › Avaluat per experts
12 Cites (Scopus) -
¿Por qué faltan los jóvenes a la escuela?: Una exploración de la experiencia escolar del alumnado absentista en Cataluña
Gracia, M. G. & Pavez, A. R., 1 de gen. 2019, In: Perfiles Educativos. 41, 165, pàg. 43-61 19 pàg.Producció científica: Contribució a revista › Article › Recerca › Avaluat per experts
7 Cites (Scopus)
Tesi
-
L'absentisme escolar en zones socialment desafavorides. El cas de la ciutat de Barcelona
García Gracia, M. I. (Autor), Casal Bataller, J. (Director/a), 9 de nov. 2001Tesi d’estudis: Tesi doctoral