Projectes per any
Perfil personal
Interessos de recerca
Actualment sóc professor agregat en la Universitat Autònoma de Barcelona, en el Departament de Psicologia Social; encara que mantinc un gran diàleg acadèmic amb investigadors i centres internacionals, especialment de Xile.
La meva línia de recerca s'enfoca en les polítiques públiques de l'àmbit educatiu i de l'àmbit epidemiològic, analitzant com aquestes polítiques aterren en la societat i les seves conseqüències per a la ciutadania no experta en el disseny polític, però que quotidianament es veu afectada per les implicacions d'aquest. A més, també investigo el paper i els rols que la societat i els diferents grups que la conformen (institucions, organismes governamentals, associacions internacionals, escoles, laboratoris…) juguen en la definició de la tecnologia i el seu desplegament en les pràctiques quotidianes de les persones. Com a resultats concrets, he participat de les modificacions parlamentàries en la tramitació de lleis sobre el sentit del públic en educació, o en les normatives sobre violència escolar del govern de Xile.
Entre 2017 i 2020 vaig ser research professor en el Centre de Recerca per a l'Educació Inclusiva de la Universitat Catòlica de Valparaíso (Xile), on també vaig ser professor agregat. En aquesta etapa vaig aconseguir un projecte I+D competitiu del qual vaig ser #IP (FONDECYT 11190195) sobre participació ciutadana en polítiques públiques i vaig ser coinvestigador d'un altre I+D sobre gestió pública en infància i educació (FONDECYT 1191015, 2019-2022). Des de 2020 sóc professor en la Universitat Oberta de Catalunya, destacant tres fites: 1) la docència interdisciplinària en els graus de Psicologia i Relacions Laborals, 2) la tutorització d'estudiants del pràcticum i els TFGs, respectivament, i 3) el projecte I+D competitiu sobre teletreball, gènere i sostenibilitat social, del qual sóc co-investigador (PID2021-127076OB-I00, 2021-2025, AEI).
En conjunt, aquests fets han contribuït a la comprensió del paper de la societat i els seus individus en la transformació social:
A nivell acadèmic, mitjançant les publicacions científiques (dipositades en accés obert) amb diferents grups de recerca a Xile i Espanya i congressos internacionals; que donen compte de les tensions, contradiccions i traduccions locals que les escoles i comunitats locals fan de les polítiques. A més, un TFG que vaig supervisar va guanyar un premi pel millor contingut social; he codirigit dues tesis doctorals del programa en Estudis Socials d'Amèrica Llatina de la Universitat Nacional de Córdoba (Argentina), fruit de les quals, les doctorades ara són professores en la Universitat de Valparaíso; i també he publicat diferents materials docents fruit del treball científic realitzat.
A nivell polític, per exemple, mitjançant els policy briefs i discussions parlamentàries on vaig participar en les exposicions de les evidències científiques sobre com docents, estudiants i equips directius entenen i es fan càrrec de les lleis i normatives.
A nivell social, mitjançant les participacions en formacions amb docents, en activitats amb el Col·legi de Professors de Xile, mitjançant columnes d'opinió, difusió en mitjans de resultats de recerca, o en el diàleg directe amb escoles i altres participants. En totes elles, l'objectiu va ser dialogar i exposar els resultats científics a la societat general.
Experiència relacionada amb els SDG de les Nacions Unides
El 2015, els estats membres de l’ONU van acordar 17 objectius globals de desenvolupament sostenible (SDG) per acabar amb la pobresa, protegir el planeta i garantir la prosperitat per a tothom. El treball d'aquesta persona contribueix als següents SDG:
Educació / qualificació acadèmica
Doctor/a, Persona i Societat en el Món Contemporani
1 de set. 2014 → 25 de set. 2017
Data d'adjudicació: 25 de set. 2017
Màster, Investigació i Intervenció Psicosocial
1 de set. 2013 → 15 de jul. 2014
Data d'adjudicació: 15 de jul. 2014
Llicenciat/da, Psicologia, Universitat d'Almeria (UAL)
1 de set. 2008 → 15 de jul. 2013
Data d'adjudicació: 15 de jul. 2013
Posicions externes
Professor lector, Universitat Oberta de Catalunya. Estudis de Psicologia
1 de set. 2020 → 24 de set. 2024
Editor associat Psicoperspectivas
30 de juny 2020 → …
Investigador postdoctoral, Escuela de Psicología. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
1 de gen. 2018 → 30 d’ag. 2020
Fingerprint
- 1 Perfils similars
Col·laboracions i principals àrees de recerca dels darrers cinc anys
Projectes
- 1 Actiu
-
TELETRABAJO, GENERO Y SOSTENIBILIDAD SOCIAL. HACIA UNA NUEVA CULTURA LABORAL
Tirado Serrano, F. J. (PI), Galvez Mozo, A. M. (Investigador/a Principal 2), Baleriola Escudero, E. (Investigador/a), Blanch Ribas, J. M. (Investigador/a), MARTINEZ ARGUELLES, M. J. (Investigador/a), SANTAMARIA LOPEZ, E. (Investigador/a), ALCALDE GONZALEZ, V. (Col.laborador/a), VALENZUELA BUSTOS, A. J. (Col.laborador/a) & GUZMAN VALVERDE, N. (Col.laborador/a)
1/09/22 → 31/08/26
Projecte: Projectes i Ajuts a la Recerca
-
Aprender a (con)vivir desde los desastres y desafíos contemporáneos: Editorial
Baleriola, E., Espejo, M. I. R., Ibacache, J. E. & Yáñez-Urbina, C., 15 de març 2024, In: Psicoperspectivas. 23, 1, pàg. 1-7 7 pàg.Producció científica: Contribució a revista › Article › Recerca
Accés Obert1 Descàrregues (Pure) -
Digging and building: How transformative mixed-methods research contributes to explaining and responding to educational exclusion and school dropout
Contreras-Villalobos, T., Escudero, E. B. & Leiva, V. L., de des. 2024, In: Methods in Psychology. 11, 11 pàg., 100170.Producció científica: Contribució a revista › Article › Recerca › Avaluat per experts
Accés Obert3 Descàrregues (Pure) -
Entre Algoritmos y Datificación. Desafíos para la Construcción de un Sistema Educativo Justo, Democrático y Transformador en la Sociedad Digital
Rivera-Vargas, P., Baleriola, E. & Fardella, C., d’abr. 2024, In: REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 22, 2, pàg. 5-8 4 pàg.Producció científica: Contribució a revista › Article › Recerca › Avaluat per experts
Accés Obert -
Managerialización en políticas de protección a infancia en Chile: Óptica de trabajadores
de Souza, J. T. R., Mok-Aravena, C., Baleriola-Escudero, E., Morales-Muñoz, K., Núñez-Parra, L. & Sisto-Campos, V., 30 d’abr. 2024, In: Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 22, 2Producció científica: Contribució a revista › Article › Recerca › Avaluat per experts
-
Métrica, Subjetividad y Meritocracia en el Trabajo Académico
Fardella, C., Marchant, D. & Baleriola, E., d’abr. 2024, In: REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educacion. 22, 2, pàg. 51-66 16 pàg.Producció científica: Contribució a revista › Article › Recerca › Avaluat per experts
Accés Obert1 Citació (Scopus)2 Descàrregues (Pure)
Tesi
-
Seguridad y Vigilancia. Gestión de la vida en el Siglo XXI
Baleriola Escudero, E. (Autor), Tirado Serrano, F. J. (Director/a), 25 de set. 2017Tesi d’estudis: Tesi doctoral